Publicitatea pentru produsele farmaceutice distorsioneaza atitudinea Jurnalelor fata de studiile / cercetarile legate de suplimente alimentare (vitamine, minerale etc)

Titlu: Pharmaceutical Advertising Biases Journals Against Vitamin Supplements

Locatie: http://orthomolecular.org/resources/omns/v05n02.shtml

Sursa: Orthomolecular Medicine News Service, February 5, 2009 

(OMNS, February 5, 2009)

Probabil ca este cel mai bine pastrat secret din medicina: banii de la companiile farmaceutice influenteaza jurnalele medicale. Ceea ce publicul banuia de mult timp, a fost demonstrat intr-un studiu peer-reviewed (1). Cercetatorii de la Wake Forest University School of Medicine si de la  University of Florida au descoperit ca

“ in majoritatea jurnalelor medicale, mai multa publicitate pentru companiile farmaceutice este asociata cu publicarea unui numar mai mic de articole despre suplimentele nutritive alimentare”.

Mai mult, ei au descoperit ca prezenta mai mare a publicitatii pentru produsele companiilor farmaceutice determina ca jurnalul sa aiba mai multe articole “ cu concluzii negative despre siguranta suplimentelor nutritive”.

Acest prim studiu, primul de acest fel, a urmarit in mod special publicitatea pentru produsele companiilor farmaceutice comparative cu textele despre suplimentele nutritive. Autorii au parcurs toate numerele publicate pe parcursul unui an de catre fiecare dintre cele mai mari 11 jurnale medicale: Journal of the American Medical Association, New England Journal of Medicine, British Medical Journal, Canadian Medical Association Journal, Annals of Internal Medicine, Archives of Internal Medicine, Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, Pediatrics si Pediatric Research si American Family Physician.

Rezultatele au fost semnificative statistic … si jenante! Jurnalele medicale ce au beneficiat de cea mai multa publicitate de la companiile farmaceutice “ au publicat semnificativ mai putine articole per numar despre suplimentele nutritive comparative cu jurnalele ce au avut mai putina publicitate platita de Big Pharma (P < 0.01). Jurnalele cu cea mai multa publicitate contractata cu companiile farmaceutice nu au publicat studiile clinice sau de cohorta despre suplimente. Procentul articolelor majore ce concluzionau ca suplimentele nutritive ( minerale, vitamine) nu sunt sigure au fost de 4% in jurnalele cu putina publicitate contractata si de 67% in jurnalele cu multa publicitate platita de companiile farmaceutice  P = 0.02).” autorii au tras concluzia ca “impactul banilor din publicitate asupra publicatiilor “ ( impartialitatii) este real si au adaugat “ impactul final al acestei distorsionari a liniei profesionale, grijii pentru sanatate si politicii de sanatate publica este un subiect de interes public extreme de ingrijorator”.

Si chiar este. Costurile serviciilor de sanatate cresc si profiturile din medicamente sunt enorme. Psihiatrul Canadian Abram Hoffer, M.D, Ph.D. spune: “Toti avem datoria sa educam publicul despre correct / sanatos pentru toti, unde pacientul este prioritatea numarul unu si nu Big Pharma” ( marile companii farmaceutice). Bo H. Jonsson, M.D., Ph.D. de la Institutul Karolinska din Suedia ca “ studiile despre efectele positive ale dozelor mari de vitamine au fost mult timp ignorate de establishment-ul medical, in loc sa fie examinate stiintific, in profunzime”.

Cand pacientii intreaba despre tratamentele nutritionale, multi medici de familie raspund “ Nu am vazut nici un studiu care sa sprijine siguranta sau eficacitatea vitaminelor in jurnalele mele medicale. Pur si simplu cercetarile nu sunt acolo”.

Din pacate, au dreptate. Dar acum stim si de ce.  

Jurnalele medicale majore, editorii  si autorii lor par sa fie “pe spaga”. Cuvinte dure? Poate, dar numai pentru ca adevarul este dur. “Pe spaga” se refera la banii cash primiti in schimbul influentei ( continutului jurnalelor). Este naivitate sa presupunem ca banii nu corup. Promovarea unor interese partinitoare sub o mascarada de stiinta este ceva ce trebuie oprit. Acceptarea banilor aduce cel putin obligatia de a fi responsabil pentru sursa acelor bani. Toate jurnalele medicale ar trebui sa fie obligate sa tipareasca in fiecare numar toate informatiile ( precise) despre cat de multi bani au primit si din ce sursa.

Orice jurnal care nu dezvaluie aceste informatii are motive sa nu o faca. Si acest motiv nu are nimic de a face cu sanatatea populatiei. Este doar despre bani in interes privat. Banii care determina jurnalele sa influenteze doctorii in convingerile pe care le genereaza asupra publicului.

Daca jurnalele medicale neaga aceste aspecte, sa dovedeasca cu transparenta completa  (legata de bani). Acum.

References:

(1) Kemper KJ, Hood KL. Does pharmaceutical advertising affect journal publication about dietary supplements? BMC Complement Altern Med. 2008 Apr 9;8:11. Full text at http://www.biomedcentral.com/1472-6882/8/11 or http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18400092 

For More Information: 
http://orthomolecular.org/index.shtml 
http://helpyourselfcommunity.org/ 
http://orthomolecular.org/library/jom/index.shtml

Nutritional Medicine is Orthomolecular Medicine

Orthomolecular medicine uses safe, effective nutritional therapy to fight illness. For more information: http://www.orthomolecular.org

The peer-reviewed Orthomolecular Medicine News Service is a non-profit and non-commercial informational resource.

Editorial Review Board:

Carolyn Dean, M.D., N.D. 
Damien Downing, M.D. 
Harold D. Foster, Ph.D. 
Steve Hickey, Ph.D. 
Abram Hoffer, M.D., Ph.D. 
James A. Jackson, PhD 
Bo H. Jonsson, MD, Ph.D 
Thomas Levy, M.D., J.D. 
Erik Paterson, M.D. 
Gert E. Shuitemaker, Ph.D.

Andrew W. Saul, Ph.D., Editor and contact person. Email: omns@orthomolecular.org

 

2 responses to “Publicitatea pentru produsele farmaceutice distorsioneaza atitudinea Jurnalelor fata de studiile / cercetarile legate de suplimente alimentare (vitamine, minerale etc)

  1. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Cu pasi repezi spre colapsul… programat (Noutati 11 februarie 2009)

  2. Pingback: Banii nu-ti aduc fericirea dar poti sa cumperi orice rezultat „stiintific” vrei sa obtii « Nostrabrucanus

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s